• kontakt@e-star.pl
  • +48 577 177 333

Jak samodzielnie pozycjonować sklep internetowy?

Czy można w ogóle samodzielnie pozycjonować sklep internetowy – to pytanie, które często zadają właściciele e-commerce. Odpowiedź na nie zależy od tego, jak wiele na temat pozycjonowania jesteś w stanie się nauczyć. Branża e-commerce już od dawna rozwija się w zawrotnym tempie, pandemia koronawirusa dodatkowo przyspieszyła ten efekt. Rosnąca konkurencja jest zatem dla przedsiębiorców sporym wyzwaniem.  

“Dobry produkt obroni się sam” – niestety ta zasada już od dawna nie jest aktualna. Nawet jeśli oferujesz produkt najlepszy pod każdym względem, potencjalni klienci muszą przecież w jakiś sposób go odnaleźć. Czy istnieją jeszcze branże, w których konkurencja jest minimalna lub nie ma jej wcale? Dlatego planując działania firmy musisz uwzględnić przede wszystkim ruchy głównych konkurentów na rynku. Nie mamy tu oczywiście na myśli kopiowania ich posunięć. Chodzi raczej o odpowiedź na pytanie – jakie narzędzia marketingu (w tym marketingu internetowego) mogę wykorzystać, by ciągle zwiększać swoje szanse na tle konkurencji.

Stałe pozycjonowanie sklepu internetowego to jedno z najlepszych rozwiązań, by osiągać dużo lepsze wyniki sprzedażowe i budować rozpoznawalność marki

Czy pozycjonowanie sklepu internetowego warto zlecać specjalistom

Profesjonalny pozycjoner w sposób kompleksowy zaplanuje całą strategię i krok po kroku będzie ją realizował. Działania nastawione na pozycjonowanie sklepu e-commerce powinny być złożone, regularne i ciągłe.

Ekspert SEO najpierw wybierze najkorzystniejsze frazy kluczowe, na jakie powinien pozycjonować się dany e-commerce. Następnie zaplanuje szczegółowo wszystkie kroki i stopniowo będzie je realizować. Później – co niezwykle istotne – za pomocą narzędzi, takich jak Google Analytics czy Google Search Console zbada efekty wdrażanych działań. 

Ostatni krok jest bardzo ważny, ponieważ pokazuje rezultat prac i odpowiada na pytanie – czy efekty dotychczasowych działań są zadowalające.

Na wpływ pozycjonowania sklepu e-commerce ma wpływ wiele czynników. Pomijamy tu jakość sprzedawanych przez Ciebie produktów, ich cenę lub to, z jak dużą konkurencją musisz się mierzyć. Chwilowo nie bierzemy też pod uwagę tego, czy korzystasz z reklamy np. na Facebook’u lub w Google – ponieważ to także w dużej mierze wpływa na pozycjonowanie. 

Z technicznego punktu widzenia, dla pozycjonowania ważne są aspekty, takie jak:

  • szybkość ładowania się strony,
  • opisy produktów i kategorii sklepu,
  • odpowiednio zaprojektowany UX,
  • linki prowadzące do sklepu,
  • content odpowiadający na pytania i wątpliwości użytkowników,
  • zastosowane zdjęcia produktów/grafiki oraz ich optymalizacja pod kątem SEO,
  • opinie klientów,
  • responsywność dla urządzeń różnego typu,
  • i inne.

Profesjonalny SEO copywriter stworzy artykuły, które będą użyteczne dla czytelnika, ale też, dzięki zastosowaniu odpowiedniej komunikacji marketingowej, będą skłaniać odbiorcę do zakupu. Jednak zrobią to w nienachalny, a przyjazny sposób. Przecież wszyscy potrzebujemy i chcemy kupować, ale najczęściej nie lubimy poczucia, że ktoś usiłuje nam coś sprzedawać. 🙂

Rozwiązaniem, które najszybciej przyniesie pożądane efekty w zakresie pozycjonowania sklepu e-commerce jest zatem zatrudnienie dobrego specjalisty, ale to nie jedyne wyjście. Jeśli nie masz problemów z ortografią czy stylistyką, a przede wszystkim – posiadasz rozbudowaną wiedzę na temat oferowanych produktów – możesz zacząć samodzielnie prowadzić firmowy blog. 

Konieczna jest jednak choć minimalna wiedza z zakresu SEO i budowania contentu. Jedną z najważniejszych czynności na początku jest dobór odpowiednich słów kluczowych, na które będziesz pozycjonować sklep. Posłużyć do tego mogą narzędzia, takie jak: Answer The Public, planer słów kluczowych Google, Senuto i inne

Niestety, wpisy tworzone bez jakiegokolwiek wcześniejszego przygotowania, z reguły bardziej szkodzą niż pomagają sprzedaży i reputacji firmy.

Firmowy blog – łatwa metoda na samodzielne pozycjonowanie sklepu e-commerce 

Tworzenie firmowego bloga znajduje duże zastosowanie w przypadku pozycjonowania sklepów e-commerce. Doskonałym sposobem zarówno na zwiększenie widoczności w Google, jak i sprzedaży, jest linkowanie z bloga do sklepu. Na blogu opisuj zastosowanie produktu i sposób, w jaki rozwiązuje on problemy potencjalnego klienta. Za pomocą linku, kieruj użytkownika z bloga prosto do sklepu, nie odwrotnie. 

Firmowy blog to także świetne miejsce na rozwianie wątpliwości potencjalnego klienta, co do zakupu. Jak zwykle – brak sztampy i monotonii sprawdzi się najlepiej. 

Pamiętaj, że Google szczególnie promuje strony, które w sposób kompleksowy opisują oferowane produkty

Dla przykładu – sprzedajesz internetowo rośliny? Odwiedzający Twoją witrynę użytkownik powinien znaleźć nie tylko interesujące go produkty. Najlepiej, by na blogu pojawiły się informacje o tym, w jakim podłożu posadzić daną roślinę; czy jest toksyczna dla zwierząt; jak ją pielęgnować; z czym dobrze się komponuje; jak ratować, gdy coś jej dolega; i wiele, wiele więcej. 

Najprościej rzecz ujmując – potencjalny klient powinien uzyskać wszystkie potrzebne mu informacje, nie opuszczając Twojej witryny. Jeśli nie wiesz, co będzie ciekawe dla odbiorców, zapytaj ich (np. w mediach społecznościowych) o czym chcieliby przeczytać. 

Kompleksowe opisywanie produktów firmy za pomocą wpisów blogowych, nie tylko poprawia pozycjonowanie. Istnieje przecież spora szansa, że jeśli użytkownik będzie musiał zasięgnąć porady na innej stronie, zostanie tam dłużej i ostatecznie skusi go oferta konkurencji. To ryzyko po prostu się nie opłaca. 🙂 

By artykuł blogowy miał szansę przynieść korzyści, musi być:

  • unikalny
  • merytoryczny
  • stworzony z wykorzystaniem dobrych praktyk SEO i języka marketingu
  • napisany w sposób przyjazny dla czytelnika

Pozycjonowanie sklepu internetowego, a UX

Ważny dla pozycjonowania sklepu e-commerce jest również UX. To skrót od pojęcia “User Experience”, czyli ogólnie rzecz ujmując – doświadczenia, jakie ma użytkownik odwiedzający Twój sklep internetowy. 

W zakres UX wchodzi między innymi:

  • odpowiednia nawigacja – czy klient łatwo może znaleźć interesujący go produkt i przechodzić pomiędzy poszczególnymi podstronami, 
  • czy interfejs aplikacji lub strony internetowej jest zbudowany intuicyjnie, 
  • optymalne dostosowanie do korzystania zarówno z poziomu desktopu i telefonu, i inne.

Projektując UX i umieszczenie contentu w sklepie e-commerce, należy zadbać o następujące aspekty: wiarygodność, dostępność, znajdowalność, użyteczność, funkcjonalność i atrakcyjność.

To najlepsi specjaliści od projektowania portali pod kątem UX sprawiają, że ostatecznie spędzamy na nich tak wiele czasu. Podsyłane są nam targetowane szczegółowo treści, które mają za zadanie odpowiadać oczekiwaniom i zatrzymywać nas na stronie jak najdłużej. (Osobiście sądzimy, że projektanci UX dla platform typu Facebook czy Tik-Tok, od dawna są już milionerami 😉 ).  

Czego unikać, tworząc firmowy blog

  1. Kopiowanie treści z innych stron internetowych

Najgorsze, co można zrobić, to kopiowanie treści innych stron 1:1 lub z niewielkimi tylko zmianami. Roboty Google indeksujące wciąż strony www szybko wykryją duplikację i z dużym prawdopodobieństwem uznają taki content za kopię. Wówczas, zamiast pozytywnego efektu, czeka nas obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Powielanie istniejącego już w przestrzeni Internetu contentu to największy “grzech” w dziedzinie pozycjonowania stron www. Dlatego najlepiej pozycjonują się artykuły, które są unikalne. 

Oczywiście – często nie da się stworzyć w 100% oryginalnego contentu. Wówczas, przed publikacją należy zweryfikować tekst. Konieczne jest sprawdzenie, czy treść nie pokrywa się w znacznym stopniu z tekstem innych stron internetowych.

Można sprawdzić to tu: https://smallseotools.com/plagiarism-checker/

  1. Koloryzowanie i naciąganie faktów

Tworząc treści na blog, warto podejść do zadania rzetelnie i pisać wyłącznie prawdę. Zdecydowanie wystarczy, gdy opiszesz na firmowym blogu rzeczywiste plusy i zalety produktów. 

Właściciele sklepów e-commerce z reguły najbardziej liczą na klientów powracających. Budowanie długotrwałych i pozytywnych relacji z nimi jest priorytetem, stąd tym bardziej konieczne jest tworzenie contentu zgodnie z realiami. 

  1. Pisanie wyłącznie dla wyszukiwarek

Czy zdarzyło Ci się czytać internetowe teksty, które były napisane w sposób niepoprawny pod względem gramatyki lub stylistyki? Zastosowano w nich na przykład nieadekwatną odmianę. Tylko pewien procent tych przypadków to niedopatrzenie i błąd copywritera. Najczęściej jest to celowy zabieg, który ma na celu sztuczne nasycenie tekstu dużą liczbą fraz kluczowych. 

Ta metoda jeszcze do niedawna pozwalała na stosunkowo szybkie wypozycjonowanie się w Google. Jednak efekt ten często okazywał się krótkotrwały. Środowisko Google to pole nieustannych zmian i aktualizacji. Obecnie algorytmy Google są już w stanie dość dobrze rozpoznać podobne działania. Karzą one właścicieli witryn, wypozycjonowanych w tak nienaturalny sposób, niższymi pozycjami w wyszukiwarce. 

Tworząc samodzielnie content dla pozycjonowania sklepu internetowego, skup się przede wszystkim na jego użyteczności i czytelności dla odbiorcy. Wykorzystanie praktyk SEO jest również ważne, ale nie ważniejsze. Staraj się unikać bardzo zawiłych i złożonych zdań. Nie stosuj też zbyt często trybu biernego. 

  1. Stockowe zdjęcia

Zdecydowanie nie bez znaczenia są zdjęcia, zamieszczane na firmowym blogu. Unikaj fotografii stockowych – z internetowych banków. Zdjęcia na blogu przyczyniają się do pozycjonowania sklepu e-commerce. Powinny być dobrej jakości i przedstawiać realnie sprzedawany produkt. Dobrze, by treść na blogu była jak najbardziej urozmaicona fotografiami i grafikami. 

Należy zwrócić uwagę na objętość wykorzystanych zdjęć, szybkość ładowania się na stronie, ale przede wszystkim – także na optymalizację dla pozycjonowania.

Linkowanie w e-commerce

Dla sklepów e-commerce ogromne znaczenie mają linkowania – zarówno onsite, jak i offsite. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w dużej mierze oddziałuje na pozycjonowanie sklepu internetowego. Linki wewnętrzne to te, które znajdują się w obrębie Twojej witryny. Prowadzą one użytkownika na interesujące go podstrony. 

Z kolej linki zewnętrzne to przykład działań offsite. Poprzez link, umieszczony poza Twoim sklepem, użytkownicy mogą odnaleźć Twoją witrynę i skorzystać z oferty. Często bywa to równoznaczne z płatną reklamą. 

Konieczne jest jednak dokładne sprawdzenie miejsc, w których chcesz umieścić link do swojego sklepu. Roboty Google nieprzerwanie badają wiarygodność i jakość linków zewnętrznych. Wybieranie do linkowania portali o wątpliwej reputacji może przynieść więcej złego, niż dobrego. Ważne jest także rozgraniczenie, które z linków powinny posiadać aktywny atrybut “dofollow”, a które “nofollow”. Linki, pochodzące ze stron powiązanych tematycznie, na ogół powinny odznaczać się aktywnym atrybutem “dofollow”. 

Podsumowanie

Jeśli jednak zdecydujesz się zlecić pozycjonowanie sklepu internetowego specjaliście, zadbaj o to, by miał on wcześniej szansę szczegółowo poznać ofertę. Dobry SEO copywriter z pewnością sam poprosi Cię o dokładne zaprezentowanie produktów. 

Dla przykładu – jeśli sprzedajesz sofy, osoba tworząca dla Ciebie content powinna (o ile tylko to możliwe) dokładnie obejrzeć mebel z każdej strony, dotknąć go, móc choć chwilę na nim posiedzieć itp. 

Jeżeli potrzebujesz pomocy ekspertów, na jakimkolwiek etapie pozycjonowania sklepu internetowego, serdecznie zachęcamy Cię do kontaktu. Na co dzień, z sukcesami zajmujemy się kompleksowym działaniem na rzecz zwiększania widoczności stron internetowych i sklepów e-commerce w wynikach wyszukiwania. 

Masz dodatkowe pytania do tekstu?

Skontaktuj się z nami w ramach darmowej konsultacji! Nasi eksperci udzielą Ci fachowych porad z zakresu marketingu internetowego

Nie spamujemy! Sprawdź naszą politykę prywatności