• kontakt@e-star.pl
  • +48 577 177 333

Obraz + tekst = win win dla wszystkich

robienie fotografi

Zdjęcie lub grafika już dawno przestały być tylko przerywnikiem czy uatrakcyjnieniem artykułu, strony internetowej, bloga czy sklepu. Obraz i tekst powinny żyć ze sobą w symbiozie, bo dzięki temu możemy się spodziewać, że nasz odbiorca opuszczając stronę www zapamięta o wiele więcej treści, niż jakby miał przeczytać „blachę tekstu”.

Stock nie rozwiązuje sprawy

Już od dawna wiadomo, że mózg człowieka w krótkim czasie o wiele lepiej przyswaja informacje, które widzi, niż te, które czyta. Połowa użytkowników spędza na stronie internetowej nie więcej niż 10 sekund. Czy to oznacza, że wstawiając stock’owe zdjęcie i nakładając na nie tekst sprawimy, że nasz odbiorca zapamięta to, co chcemy mu przekazać? Niestety, to nie wystarczy. Użytkownicy coraz częściej omijają wzrokiem zdjęcia stockowe. Zdjęcia, które przykuwają uwagę odbiorców, to zdjęcia prawdziwe, ilustrujące prawdziwych ludzi w rzeczywistych sytuacjach. To właśnie z nimi się identyfikują. Wśród takich naturalnych zdjęć dominują jednak pewne trendy, którymi warto się sugerować przy tworzeniu contentu. Są to:

robienie zdjęć

New Naivety – charakteryzuje się spontanicznością, „innością” – ma to być taka dziecięca radość, coś co wywołuje uśmiech i przełamuje schematy.

Unfiltered – czysty obraz bez filtra, bez retuszu, bez wymuszonego pozowania. Zazwyczaj to obrazy z mocnym przekazem, odważne, szczere i prowokujące.

Gritty Woman – feminizm – obraz silnej, zdecydowanej, niezależnej kobiety, nieskupiającej się na wyglądzie, ale na celach do zdobycia.

Odbiorcy pragną treści wizualnych obrazujących prawdę. Transparentnych danych i szczerych komunikatów. Polecamy więc przemyślenie strategii komunikacyjnej i zainwestowanie w unikalne zdjęcia, dedykowane grafiki i infografiki.

Dwa w jednym

Najbardziej angażujące treści to zdjęcia, video, ilustracje, infografiki, prezentacje, animacje i gify. Nie może to dziwić, bo komunikacja wizualna jest zdecydowanie najszybszą formą komunikowania się w internecie.

Co zrobić jeśli jednak musimy zgrać tekst z obrazem? Jeśli jedno bez drugiego nie może zaistnieć? Przede wszystkim należy pamiętać, że nasz tekst będzie czytany na stronie internetowej a to zmienia ogromnie dużo. Dlaczego? Otóż, sam tekst również posiada warstwę wizualną, która jest bardzo ważna dla zachęcającego i skutecznego przekazania informacji. Na co zwracamy więc uwagę?

Tytuł i nagłówki

Odbiorca spędza na stronie www nie więcej niż 10 sekund, w dodatku większość czasu scrolluje. I bynajmniej nie całość strony, a 50-60% zwracając przy tym uwagę przede wszystkim na nagłówki i zdjęcia. W ten sposób wyłapujemy interesującą nas treść i czytamy około 20% z całego artykułu (!).

Aby sprawdzić jak czytamy w internecie, posłużono się tzw. metodą eyetrackingu. Okazuje się, że “przesuwamy” wzrokiem po tekście w kształcie przypominającym literę F, stąd tak istotne jest wizualne wyróżnienie nagłówków, które pozwolą czytelnikowi wyłapać istotne dla niego treści i zatrzymać scrollowanie.

Font

Tekst musi być czytelny, zachęcać do przeczytania i co ważniejsze – nie może męczyć oczu. Tekst ciągły zapisany powinien być więc fontem bezszeryfowym np. Arial, Verdena w rozmiarze 13-14 px, z interlinią ustawioną na 140-150%. Pamiętajcie, że kolor fontu powinien dobrze kontrastować z tłem. Nie ma nic gorszego dla naszych oczu jak wpatrywanie się w zbyt jasny tekst na równie jasnym tle.

Multimedia

Wisienką na wizualnym torcie są multimedia. Odpowiednio dobrane do tekstu zdjęcia i grafiki nadają atrakcyjności publikowanym treściom i budują większe zaangażowanie.

Z analizy przeprowadzonej przez Blogpros.com wyciągnięto średnią ze stu najpopularniejszych blogów, wg której jedno zdjęcie lub grafika powinno przypadać na około 360 słów. Czyli w artykule na około 12 tys. znaków powinno znaleźć się aż 6 zdjęć. To o czym należy pamiętać publikując multimedia na stronie to także to, że pliki graficzne nie mogą ani obciążać strony, ani długo się ładować. Zatem trzeba zwrócić uwagę na kompresję oraz optymalizację SEO.

Tytułem zakończenia

Obraz ma w sobie ogromną moc komunikacyjną i w dzisiejszych czasach absolutnie nie jest zapychaczem miejsca na stronie czy tylko ładnym dodatkiem do artykułu. Prawdziwe zdjęcia, odpowiedni kontekst to jakościowy i wartościowy content, który zaprocentuje. W końcu ładna wizualnie, estetyczna, prosta strona zachęca do zapoznania się z jej treścią.

Masz dodatkowe pytania do tekstu?

Skontaktuj się z nami w ramach darmowej konsultacji! Nasi eksperci udzielą Ci fachowych porad z zakresu marketingu internetowego

Nie spamujemy! Sprawdź naszą politykę prywatności