• kontakt@e-star.pl
  • +48 577 177 333

Opisy kategorii dla sklepu internetowego – jak je napisać

Czy tworzenie opisów kategorii w sklepie internetowym ma sens? Czy ktoś w ogóle je czyta lub wpływają one na lepsze pozycjonowanie strony? A jeżeli tak, to jak stworzyć dobre opisy kategorii? – Te pytania często zadają sobie właściciele sklepów e-commerce.

Odpowiedzi nie zawsze są jednoznaczne – mogą różnić się między sobą, biorąc pod uwagę zróżnicowaną silnie specyfikę wielu branż. Można by tu pokusić się nawet o ulubioną odpowiedź Seowców, czyli – “to zależy” ;), ponieważ to rzeczywiście zależy od wielu czynników. 

Wiemy natomiast, że odpowiednio skonstruowany opis kategorii stanowi użyteczną informację na temat produktów, a także może mieć duży wpływ na widoczność Twojej strony internetowej w Google. 

Nawet jeśli uważasz, że czytelnicy nie przeczytają opisu, warto skonstruować go z należytą starannością. Google może bowiem bez Twojej wiedzy wykorzystać opis kategorii do stworzenia META DESCRIPTION, a wtedy będzie on bardzo widoczny dla użytkowników.

Co jest najważniejsze podczas tworzenia opisów kategorii dla sklepu internetowego i od czego zacząć? Tym wpisem rozwiniemy nieco temat. Podamy także niezawodne i uniwersalne rady, które znajdą zastosowanie w większości przypadków. 

Co zawierają dobre opisy kategorii w sklepie internetowym 

Jakie cechy posiada odpowiednio sporządzony opis kategorii dla sklepu internetowego? Przede wszystkim – unikalność, użyteczność i czytelność. 

Największy “grzech” podczas tworzenia opisów kategorii dla sklepu internetowego to kopiowanie treści innych stron www. Stanowczo odradzamy takie działanie. Powielanie w swojej witrynie istniejącego już contentu zawsze oznacza kłopoty. Tyczy się to zarówno kopiowania treści z zewnątrz, jak i z podstron własnego sklepu. Taki zabieg z pewnością wpłynie negatywnie na pozycjonowanie. Roboty Google, które nieustannie indeksują treści, szybko wykryją duplikat. 

Opis nie powinien być elaboratem, ale zaleca się również, by nie był zbyt krótki. Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile znaków powinien zawierać dobry opis kategorii. Wskazane jest natomiast, by maksymalnie wyczerpywał temat i odnosił się wyłącznie do niego. 

Google promuje strony z takimi opisami, po przeczytaniu których czytelnik nie ma absolutnie żadnych wątpliwości co do cech lub sposobu użycia danego produktu. Kiedy użytkownik nie musi już szukać dodatkowych informacji poza stroną sklepu można uznać, że zasada użyteczności względem potencjalnego klienta została spełniona. 

Pozostaje jeszcze użyteczność względem SEO oraz czytelność, ale o tym poniżej.

Dobre opisy kategorii to takie, które: 

  • zawierają słowa odpowiednie zarówno dla SEO, jak i dla użytkownika (są w pełni zrozumiałe),
  • nie denerwują czytelnika (np. abstrakcyjnymi lub dziwnymi odniesieniami nie mającymi związku z produktami sklepu),
  • odnoszą się wyłącznie do tematu,
  • są umieszczone w odpowiednim miejscu,
  • wykorzystują zasadę odwróconej piramidy (od najważniejszych, z punktu widzenia czytelnika, informacji przechodzą do najmniej istotnych),
  • uwzględniają wykorzystanie modelu pisania AIDA (Attention, Interest, Desire, Action)
  • zawierają CTA.

Najczęstsze błędy w opisach kategorii dla e-commerce

Na co dzień zajmujemy się marketingiem internetowym dla firm, a co za tym idzie ciągle przeglądamy mnóstwo witryn internetowych i opisów kategorii dla e-commerce. 

To, co możemy podać jako najczęstsze błędy podczas pisania opisów kategorii to m.in.:

  • wybór nieodpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania sklepu,
  • nieadekwatne do ilości tekstu użycie fraz kluczowych (najczęściej jest to nienaturalne “upychanie” jak największej ich ilości, ale zdarza się również, że słów kluczowych jest za mało),
  • zbyt mała czcionka męcząca wzrok,
  • opis niezgodny z przesłaniem marki lub nieodpowiadający na pytania i problemy potencjalnych klientów,
  • wykorzystywanie do opisów kategorii zbyt długich zdań i skomplikowanych określeń,
  • nieodpowiednie linkowanie lub zupełny jego brak,
  • tekst zbyt długi i niesformatowany w sposób ułatwiający czytanie.

Opis kategorii a pozycjonowanie i UX

Jak już wspominaliśmy, opis kategorii witryny internetowej może mieć duży wpływ na jej pozycjonowanie. Właściciele e-commerce chcą wiedzieć jednak, od czego w ogóle mają zacząć, by ich sklep uzyskał lepszą widoczność w Google. 

Najistotniejszy jest oczywiście dobór odpowiednich słów kluczowych, na jakie dany sklep internetowy ma szansę dobrze się wypozycjonować. Należy najpierw zbadać potencjał poszczególnych propozycji fraz kluczowych. Trzeba także zdecydować, czy pozycjonujemy daną frazę w liczbie pojedynczej czy mnogiej. 

Ten etap jest niezwykle ważny, ponieważ to od doboru optymalnych fraz kluczowych może zależeć sukces pozycjonowania. W zależności od tego, czy sprzedaż będzie mieć charakter B2B czy B2C odpowiednie słowa kluczowe mogą być zupełnie inne.  

Należy dobierać frazy kluczowe z dużą starannością, dbając o to, by poszczególne podstrony sklepu nie rywalizowały pomiędzy sobą o uwagę Google. Taka sytuacja ma miejsce np. wówczas, gdy dwie podstrony zoptymalizowane są na dokładnie to samo słowo kluczowe.

Biorąc pod uwagę to, że opisy kategorii w sklepie internetowym nie powinny być zbyt długie, najczęściej jeden opis optymalizuje się tylko na jedno słowo kluczowe.

Na pozycjonowanie opisu kategorii e-commerce ma wpływ:

  • użyteczność opisu dla czytelnika i maksymalne wyczerpanie tematu (niewielki współczynnik odrzuceń),
  • odpowiednio zbudowana hierarchia nagłówków,
  • adekwatne do ilości znaków i równomierne rozłożenie w tekście słów kluczowych i słów powiązanych,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • jak najwyższy poziom wskaźnika UX,
  • adres URL,
  • i inne.

Jeżeli bierzemy pod uwagę czytelność opisów kategorii nie sposób pominąć tzw. UX, czyli User Experience. To nic innego jak odczucia, które ma użytkownik odwiedzający Twoją witrynę. Czy może szybko znajdować każdą potrzebną informację i przechodzić pomiędzy podstronami? Czy łatwo przychodzi mu skanowanie tekstu i wyławianie interesujących treści? – Jeśli Twój sklep internetowy odznacza się wysokim poziomem wskaźnika UX, to zapewne tak. 😉

By opisy kategorii produktów, były czytelne i spełniały wymagania UX, powinny:

  • posiadać wyboldowania najważniejszych informacji,
  • zawierać użyteczne linki, które rzeczywiście pomagają szybko odnajdywać interesujący produkt,
  • za pomocą formatowania ułatwiać czytelnikowi skanowanie tekstu,
  • zostać umieszczone w odpowiednim miejscu (może ono zależeć m.in. od długości opisu lub możliwości technicznych sklepu, z którego korzystamy, ale najczęściej zalecanym jest above the fold),
  • być napisane odpowiednią czcionką, itp.

Kiedy opisy kategorii mogą być zbędne

Mamy nadzieję, że uzasadniliśmy już, że odpowiednie konstruowanie opisów kategorii dla sklepów internetowych jest bardzo ważne. Ale czy zawsze jest konieczne?

Istnieje kilka przypadków, w których niekiedy możemy zrezygnować z umieszczania opisu kategorii. 

Ma to miejsce np. wtedy, gdy:

  • opisy produktów są wykonane w tak szczegółowy sposób, że opis kategorii wydaje się zbędny,
  • opisy kategorii mogłyby “konkurować o uwagę Google” z innymi podstronami, co w praktyce niesie ryzyko tzw. kanibalizacji contentu,
  • sklep oferuje zróżnicowane produkty o identycznej nazwie (odznaczające się innymi cechami oraz odmienną użytecznością).

W takich przypadkach warto skonsultować ze specjalistą SEO, czy należy koniecznie zamieszczać na stronie opisy kategorii. 

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że tym wpisem przybliżyliśmy choć nieco temat związanym z opisami kategorii dla sklepu internetowego. 

Jeżeli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania lub potrzebujesz pomocy w stworzeniu opisów kategorii do swojego sklepu – nie wahaj się, skontaktuj się z nami już dziś. 

Na co dzień pracujemy dla właścicieli sklepów e-commerce z wielu branż i posiadamy w tej dziedzinie ogromne doświadczenia, którym chętnie się dzielimy.

Masz dodatkowe pytania do tekstu?

Skontaktuj się z nami w ramach darmowej konsultacji! Nasi eksperci udzielą Ci fachowych porad z zakresu marketingu internetowego

Nie spamujemy! Sprawdź naszą politykę prywatności