• kontakt@e-star.pl
  • +48 577 177 333

Reklama na Facebooku – ile kosztuje?

“Ile kosztuje reklama na Facebooku?” – to jedno z najczęstszych pytań naszych klientów. Za każdym razem jednak odpowiedź może być inna, w zależności od branży, wielkości konkurencji, i wielu innych uwarunkowań. 

Facebook jest doskonałą platformą do reklamowania produktów i usług, głównie ze względu na rozbudowane narzędzia precyzyjnego określania grupy docelowej. Jest to niewątpliwie jednym z najważniejszych plusów tego rodzaju reklamy.

Portal wie o swoich użytkownikach bardzo wiele. I choć prywatnie może to budzić nasz sprzeciw, z punktu widzenia przedsiębiorców właśnie z tego powodu jest to wspaniałe narzędzie do reklamy. 

Dzienny koszt facebookowej reklamy, która osiągnie cel w postaci dużej konwersji i zysku, może wynosić zarówno 6, 60, jak i  600 zł wzwyż. Wszystko uzależnione jest od tego, w jakiej branży działasz, jak duże środki możesz przeznaczyć na reklamę oraz jak wielu klientów oczekujesz. Na ostateczny koszt ma wpływ wiele składowych. 

Tym wpisem postaramy się przybliżyć najważniejsze czynniki, które bezpośrednio wpływają na ostateczny koszt reklamy na Facebooku. 

Reklama na Facebooku czy promowanie postów?

Pierwszym i najważniejszym rozróżnieniem jest to, czy mówimy w ogóle o reklamie za pośrednictwem Facebooka, czy też o promowaniu facebookowych postów. 

To dwa różne działania, które przebiegają inaczej i mogą być obliczone na nieco inny skutek. 

Często słyszymy, że pojęcia te mylą się między sobą wielu osobom. Klient mówi na przykład, że korzystał już wcześniej z reklamy na Facebooku, po czym okazuje się, że jednak nie była to wcale reklama, a właśnie promowanie postów. 

I choć opcja promowania facebookowych postów ma również swoje plusy, tym razem skupimy się wyłącznie na reklamie. Tu bowiem mamy wiele zmiennych, które niewątpliwie wpływają na ostateczny koszt. 

Od czego zależy koszt reklamy na Facebooku?

Ogólnie rzecz biorąc, można pokusić się o stwierdzenie, że na koszt Twojej facebookowej reklamy wpłynie najbardziej umiejętność pozyskania i zaangażowanie odbiorcy. 

Co zatem w praktyce ma wpływ na ostateczny koszt reklamy Facebook Ads?

  1. Odpowiednia optymalizacja, by reklama była przyjazna dla odbiorców.

Facebook docenia bardziej reklamę, którą lubią odbiorcy platformy. Jeśli stworzysz reklamę w taki sposób, że użytkownicy chętnie będą na nią reagować, automatycznie jej koszt będzie niższy. 

Facebook pomaga w tym zadaniu, ponieważ możesz zbudować kilka wstępnych kreacji reklamy, a platforma wybierze za Ciebie najlepszą, czyli taką, która bardziej precyzyjnie odpowiada na oczekiwania użytkowników. 

Naturalnym jest, że portal chce zatrzymywać u siebie użytkowników najdłużej, jak to możliwe, a żeby tak było, musi wciąż serwować treści, które trafiają w ich gusta. Wykonaj więc taką reklamę, która zainteresuje jak największą liczbę odbiorców, a wówczas zapłacisz za nią mniej. 

  1. Dobrze sprecyzowana grupa docelowa i jasne określenie celu reklamy (ruch/zasięg).

Odpowiedni dobór grupy docelowej to jeden z najważniejszych czynników zmniejszających koszty Twojej reklamy na Facebooku oraz zwiększający jej skuteczność. Zdecydowanie pomaga tu zbudowanie tzw. persony zakupowej – musisz wiedzieć absolutnie wszystko o swoim potencjalnym kliencie. 

Grupa docelowa nie powinna być zbyt duża, ponieważ “przepalisz budżet” na wyświetlanie reklamy osobom niezainteresowanym Twoim produktem. Z kolei zbyt małe grono odbiorców zmniejszy szansę konwersji na odpowiednim poziomie. Należy znaleźć tu “złoty środek” i dopasować go do swojego budżetu.

Reklama za pośrednictwem Facebook Ads może mieć zróżnicowane cele. 

Oznacza to, że “konwersją” nazywać możemy różne działania odbiorców. Celem reklamy może być polubienie fanpage’a, ale także skierowanie na stronę sklepu czy np. uzyskanie wartościowego lead’a. W zależności od tego, jaki jest cel reklamy i z jaką branżą (a także konkurencją) mamy do czynienia, koszt będzie inny. 

Z oczywistych względów, reklama której celem jest jedynie pozyskanie polubienia będzie tańsza niż taka, która ma za zadanie zdobycie kontaktu do osoby zainteresowanej kupnem nowego mieszkania.

Koszt pozyskania jednego polubienia fanpage’a może zamknąć się już w cenie 0,50 zł, podczas gdy np. zdobycie kontaktu do osoby, zainteresowanej usługami fotowoltaicznymi może sięgać nawet 100 zł za jeden lead.

  1. Pora, o której reklama jest wyświetlana odbiorcom.

Dzień i czas, w którym Twoja reklama będzie wyświetlana użytkownikom Facebooka nie jest bez znaczenia. Oczywiście, każdy najchętniej reklamowałby swoje produkty czy usługi w momencie, gdy na portalu jest najwięcej aktywnych użytkowników. Piątkowe popołudnie? Wielu marzy o podobnej porze na wyświetlanie reklamy, stąd konkuruje o nią mnóstwo firm, a więc automatycznie staje się ona droższa. 

Reklamy wyświetlane np. o 5 nad ranem będą tańsze, ale czy mają szansę dotrzeć do Twojej grupy docelowej? Nie zawsze, wszystko zależy od branży.

Facebook oferuję ustawienie godzin wyświetlania jedynie w rozliczeniu miesięcznym. Naszym zdaniem lepiej jest skoncentrować się na kwocie dziennej, ponieważ mamy większą kontrolę nad finansami i możemy wybrać najefektywniejszą grupę reklam. Pomocne może być również czasowe ustawienie reklamy na różne pory i mierzenie jej rezultatów. 

  1. Branża i wielkość konkurencji Twojej firmy na rynku.

Wielkość konkurencji ma najczęściej bardzo duży wpływ na koszt reklamy, zatem tej facebookowej również. Branże, które cechuje duża konkurencyjność muszą liczyć się z wyższym kosztem reklamy. Podobnie jest w przypadku firm, które oferują produkty/usługi o bardzo wysokiej cenie jednostkowej. Łatwiej przecież sprzedać zimowe rękawiczki niż drogi samochód. 

Tego nie przeskoczysz, ale możesz spróbować obejść. 😉 Jak? Na przykład starając się sprecyzować grupę docelową najbardziej, jak tylko to możliwe i tworząc reklamy, które trafiają idealnie w oczekiwania odbiorców. 

Dla naszych klientów – właścicieli niewielkich firm wdrażamy często reklamy Facebook Ads, których budżet wynosi nawet zaledwie kilkaset złotych miesięcznie. Dlatego dobrze wiemy, że klucz do sukcesu nie zawsze musi leżeć w niebotycznie dużych sumach. Chodzi o maksymalne “wyciśnięcie” wszystkiego z takiego budżetu, jaki akurat posiadasz. 

Profesjonalna optymalizacja reklamy pomaga wykorzystać nawet najmniejsze kwoty do maximum i daje dużą szansę na konwersję. 

Zwrot z zainwestowanych w reklamę środków będzie jednak ściśle związany z kwotą, jaką na nią przeznaczysz. To oczywiste, że mała firma z miesięcznym budżetem reklamowym w granicach 900 zł najczęściej nie poradzi sobie w konkurencji z dużymi graczami, którzy przeznaczają na ten cel miesięcznie od 20 000 zł wzwyż. Ale czy koniecznie musi osiągać dokładnie ten sam efekt? 

Ważne, by sprecyzować oczekiwania, jakie mamy wobec reklamy oraz jej wyników i to właśnie do nich dostosowywać budżet. Nawet gdyby niewielkiej firmie udało się pozyskać jednorazowo ogromną liczbę klientów, nie ma ona najczęściej wystarczających mocy przerobowych, by odpowiednio ich obsłużyć. 

Z naszego doświadczenia jasno wynika, że reklamy o niewielkich budżetach także mają dużą szansę na osiągnięcie celu. 

Pamiętaj – środki, przeznaczone na reklamę Facebook Ads to nie wydatek, a sensowna inwestycja, która odpowiednio przeprowadzona ma szansę zwrócić się z dużym zyskiem. 

  1. Czas, na jaki reklama w Facebook Ads będzie wdrożona.

Czas, na jaki ustawiamy reklamę na Facebooku jest bardzo istotny. Trzeba wziąć pod uwagę okres, w którym Facebook “uczy się”, komu powinien ją wyświetlać. Kiedy algorytmy ocenią, że reklama dobrze konwertuje, a zatem trafia do odpowiednich osób i osiąga cel, jej koszt może być niższy. 

Początkowy, krótki okres, w którym Facebook szuka najlepszych odbiorców dla naszej reklamy jest bardzo ważny. Często słyszymy od klientów, że w przeszłości samodzielnie wdrożyli u siebie reklamę Facebook Ads, rezygnując z niej po kilku tygodniach, ponieważ efekt nie był zadowalający. Podczas gdy to właśnie po tym okresie reklama miała dopiero szanse osiągać najlepsze rezultaty. Została jednak usunięta zanim jeszcze algorytmy mogły precyzyjnie dobrać targetowanie. To bardzo ważny czynnik, o którym należy pamiętać.

Czas jest ważny także z innego względu. Patrząc na wyniki facebookowych reklam, wdrażanych dla naszych klientów, dochodzimy do wniosku, że często nie wielkość budżetu, a właśnie odpowiednio długi czas trwania kampanii może przynieść lepsze rezultaty. 

Najczęściej zatem lepiej sprawdzi się rozłożenie sumy przeznaczonej na reklamę na dłuższe, ciągłe działanie, niż jednorazowa reklama o dużym budżecie. Wyjątkiem mogą być tu czasowe promocje typu świąteczne przeceny. 

  1. Umiejscowienie reklamy i urządzenie, na którym będzie wyświetlana (desktop/mobile).

Tak – nawet urządzenie, na jakim facebookowa reklama będzie wyświetlana przyczynia się do różnicy w jej kosztach. Najczęściej reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych są tańsze, ale nie ma tu sztywnych reguł. 

Po wdrożeniu reklamy portal pokaże Ci jej koszt, zarówno dla urządzeń stacjonarnych jak i mobilnych. Przyda się zatem wiedza na temat tego, z jakiego rodzaju urządzeń korzysta najczęściej Twoja grupa docelowa, (choć także w tym podpowie Ci portal). 

Dzięki szczegółowym raportom poznasz miejsca, w których Twoja reklama ma najlepszą konwersję i będziesz mógł zrezygnować z tych, które nie przynoszą zysku.

Do kosztu reklamy na Facebooku przyczynia się także umiejscowienie jej w feedzie, ponieważ wpływa to bezpośrednio na jej efektywność.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że tym wpisem przybliżyliśmy nieco temat kosztu reklamy na Facebooku. 

Na uwagę zasługuje fakt, że kluczowa jest umiejętność pozyskania zainteresowania odbiorcy. Na ostateczny koszt składa się natomiast wiele czynników. 

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, odnośnie poruszonego tu zagadnienia lub potrzebujesz pomocy w przeprowadzeniu kampanii reklamowej na Facebooku – zachęcamy Cię do kontaktu z nami już dziś! 

Mamy za sobą wiele przeprowadzonych z sukcesem kampanii reklamowych, które naszym klientom zapewniły wiele transakcji sprzedażowych i duży zysk. 

Nie czekaj, napisz do nas już teraz!

Masz dodatkowe pytania do tekstu?

Skontaktuj się z nami w ramach darmowej konsultacji! Nasi eksperci udzielą Ci fachowych porad z zakresu marketingu internetowego

Nie spamujemy! Sprawdź naszą politykę prywatności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *