• kontakt@e-star.pl
  • +48 577 177 333

Twoja idealna grupa docelowa

grupa docelowa

Każdy biznes, nawet najmniejszy potrzebuje planu i harmonogramu. Jednym z jego punktów jest określenie grupy docelowej. Jest to punkt nie do pominięcia, nie do przeoczenia i tak naprawdę, staje się fundamentem każdego przedsięwzięcia. Bo jak mamy sprzedawać , jak nie wiemy dla kogo tworzymy produkt? Skąd będziemy wiedzieli jakich narzędzi użyć do komunikacji, jakiego języka i w jakiej formie ma się to odbywać?

Robimy targety

Grupa docelowa czyli tzw. target, to po prostu odbiorcy naszej oferty, produktu, reklamy, usługi. Są to osby, które potencjalnie są zainteresowani tym co tworzymy. Aby dobrze ją wyznaczyć musimy  zastosować do nich odpowiednie kryteria przydziału. Są to kryteria geograficzne, (dane o regionie, w którym mieszka potencjalny klient), demograficzne (informacje o jego wieku, wykształceniu, wykonywanym zawodzie, dochodach), psychograficzne (o stylu życia, osobowości, przekonaniach) oraz behawioralne (o tym, w jaki sposób kupuje, na jakie działania marketingowe jest podatny). Bez odpowiedniego targetu praca na sukces sprzedażowy może się znacznie wydłużyć. Komunikat kierowany do wszystkich ,w rezultacie nie trafia do nikogo. Z pewnością nie przykuje uwagi, nie nakłoni do zakupu ani nawet do zapoznania się z ofertą. Spośród dużej liczby odbiorców musimy skoncentrować się na tych osobach, na których uwadze najbardziej nam zależy.

Target i co dalej

Grupa docelowa pociąga za sobą podejmowanie różnych decyzji marketingowych. To ona nadaje kształt kampanii marketingowej, narzuca język i kanały komunikacji, wpływa na na nazwę sklepu, jego wystrój, a nawet lokalizacja. Może zdarzyć się tak, że grup docelowych będzie kilka. W takim wypadku możemy skupić się na węższej grupie docelowej. Warto się zastanowić na kim nam najbardziej zależy, być może będą to osoby, dla których większe znaczenie niż cena ma jakość czy design oferowanych produktów. Trzeba zdawać sobie sprawę, że koncentracja na grupie docelowej nie oznacza zamknięcia się na innych klientów. Każdemu możemy a nawet powinniśmy, przedstawić naszą ofertę. Głównym źródłem zysków będą jednak odbiorcy docelowi – najbardziej zainteresowani naszą propozycją.

Jak zdefiniować grupę docelową?

Aby określić grupę docelową, musimy wyobrazić sobie idealnego odbiorcę. Bierzemy pod uwagę jak najwięcej cech i atrybutów charakteryzujących naszego potencjalnego klienta. Na pewno nie możemy pominąć takich kryteriów jak miejsce, w którym mieszka, płeć, wiek, wykształcenie, zainteresowania czy styl życia. Kryteria te, aby wszystko sobie usystematyzować, dzielimy na geograficzne, demograficzne, psychograficzne i behawioralne.

Kliencie, kim jesteś?

Kryteria geograficzne i demograficzne wiążą się z miejscem zamieszkania naszego przyszłego odbiorcy. Bierzemy pod uwagę wielkość miasta, region w którym mieszka, ale też strukturę społeczeństwa: wiek mieszkańców, poziom ich wykształcenia, najczęściej wykonywane zawody, średnia wielkość gospodarstw domowych. Jeśli wyłania nam się kilka grup docelowych, to dla każdej z nich należy dobrać inny sposób komunikacji marketingowej.

Nie możemy jednak poprzestać na cechach geograficznych i demograficznych. Nie pokazują nam całej prawdy o odbiorcy. Grupę potencjalnych odbiorców należy więc zanalizować również pod kątem kryteriów psychograficznych (stylu życia, osobowości i przekonań) oraz behawioralnych, czyli tego, w jaki sposób klienci dokonują zakupów. Tutaj kopalnią informacji okaże się internet: fora tematyczne, portale społecznościowe, strony z opiniami i recenzjami, a także analiza działań konkurencji. W przypadku e-commerce możemy wykorzystać statystyki, które pokazują, w jakim momencie procesu zakupowego klienci zrezygnowali z kupna produktu albo finalizacji transakcji. Dzięki analizie tych kryteriów dowiemy się, czego potrzebują nasi klienci i jakie mają problemy. Dzięki temu będziemy w stanie zaprezentować im odpowiednio dobraną ofertę, w pełni odpowiadającą na ich potrzeby.

Korzyści z targetowania

Określenie grupy docelowej ma duże znaczenie dla działań marketingowych. Wiedza o tym, kim są nasi klienci pozwala na odpowiedni dobór języka i kanałów komunikacji. Istotne jest, aby nasze komunikaty trafiały do odpowiednich osób. Znając swoich klientów, możemy stworzyć ofertę, która w pełni będzie spełniała ich oczekiwania. To także oszczędność czasu i pieniędzy przy tworzeniu kampanii marketingowej. Targetowanie pozwala także na monitorowanie konkurencji.

Z określeniem grupy docelowej nie należy się spieszyć. Warto zrobić to dokładnie, w szerokim kontekście i pełnym skupieniu. Wszystko to zaowocuje później w postaci zysku.

Masz dodatkowe pytania do tekstu?

Skontaktuj się z nami w ramach darmowej konsultacji! Nasi eksperci udzielą Ci fachowych porad z zakresu marketingu internetowego

Nie spamujemy! Sprawdź naszą politykę prywatności