• kontakt@e-star.pl
  • +48 577 177 333

Wizytówka Google – jak ją stworzyć i pozycjonować

To że wizytówka Google jest praktycznie nieodzownym elementem prowadzenia biznesu jest już sprawą oczywistą. Prowadząc firmę bez zweryfikowanej i poprawnie zoptymalizowanej wizytówki Google, dużą część klientów oddajemy konkurencji. Dlaczego? Nie tylko dlatego, że taka wizytówka to świetna baza informacji o tym jak i gdzie działamy lub co konkretnie oferujemy. Dzięki odpowiednio stworzonej wizytówce Google możemy także pozycjonować swoją firmę w Internecie. W tym tekście nie będziemy podawać instrukcji, jak krok po kroku wprowadzać dane w panelu Google Moja Firma. Poznasz za to niuanse, o których warto wiedzieć, by uniknąć częstych błędów i łatwiej wyróżnić się na tle konkurencji.

Wizytówka w Google – jakie dane są najistotniejsze

Optymalizacja sklepu internetowego to nie tylko odpowiednio napisane teksty na stronie głównej. Bardzo istotna jest

Najważniejsze dane, jakie musimy umieścić w wizytówce Google to… – niestety niemal wszystkie są bardzo ważne. 🙂 Nie tylko pełen adres, nr telefonu czy godziny pracy są istotne. 

Z punktu widzenia potencjalnego klienta, ważne żeby w naszej wizytówce znalazły się:

  • zaimplementowana poprawnie lokalizacja Google Maps, wraz z dokładnym tłumaczeniem, jak do nas trafić
  • oznaczenie oficjalnej strony www
  • opis oferowanych produktów/usług
  • opinie klientów
  • możliwość szybkiego komunikowania się z potencjalnymi klientami za pomocą sekcji pytań i odpowiedzi 
  • odnośniki do kont firmy w portalach społecznościowych

Weryfikacja w Google Moja Firma

Tworzenie wizytówki w panelu Google Moja Firma jest dość intuicyjne, dlatego skupiamy się jedynie na najważniejszych czynnikach. Utworzenie jej wymaga posiadania konta Google. Jeśli jeszcze go nie mamy, możemy stworzyć go tutaj: https://accounts.google.com/SignUpWithoutGmail. Podczas zakładania wizytówki Google może okazać się, że ktoś już wcześniej ją stworzył. Wówczas, żebyśmy mogli przejąć kontrolę nad danymi, Google musi nas zweryfikować. Najczęściej spotykaną metodą weryfikacji jest wysłanie nam przez Google wiadomości pocztą tradycyjną. Taki list zawiera kod weryfikacyjny. Po poprawnym wprowadzeniu kodu w panelu możemy już zarządzać wizytówką w GMF, z poziomu właściciela.

Musi być krótki oraz informujący o tym, co się pod nim kryje. Jeśli mamy kategorię, którą chcemy optymalizować – dobrym pomysłem będzie zawarcie jej nazwy w adresie URL w miejscach, w których są faktyczną kategorią strony docelowej.

NAP

Przede wszystkim zwróćmy uwagę na tzw. NAP, czyli zbiór 3 danych – Name, Address, Phone. Uwaga – te dane powinny być zawsze takie same – zarówno w naszej wizytówce Google, jak i wszędzie w Internecie. Dbajmy o to, jeżeli dołączamy parametry naszego przedsiębiorstwa do zewnętrznych katalogów firm, takich jak np.: Targeo, Zumi, Panorama Firm. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia algorytmów i robotów Google, które nieustannie indeksują dane. Jeżeli zmieniamy siedzibę firmy, nr tel. czy inne parametry, upewnijmy się, że nie tylko w wizytówce GMF, ale również na wszystkich innych stronach zaktualizowaliśmy informacje poprawnie.

Zdjęcia

Istotne są również zdjęcia – najlepiej, żeby było ich jak najwięcej. Powinny przedstawiać siedzibę firmy, zarówno z zewnątrz, jak i od wewnątrz. Dobrze jest dodać zdjęcia właściciela, pracowników podczas pracy i fotografie oferowanych produktów. Unikajmy dodawania stockowych zdjęć i grafik z internetowych banków zdjęć. Pamiętajmy, że tu również liczy się każdy szczegół. Pliki które dodajemy powinny być odpowiednio zoptymalizowane, ponieważ są indeksowane przez roboty Google i przyczyniają się do pozycjonowania.

Kategorie działalności

Wypełnijmy w wizytówce Google wszystkie możliwe informacje na temat przedsiębiorstwa. 

Pomoże to podnieść jej pozycję, na tle konkurencji. Bardzo ważne jest, by podać kategorie działalności, przy czym najistotniejsza jest tu kategoria główna. Jeżeli nie wiemy, jaką kategorię dostosować do naszej firmy, sprawdźmy które wizytówki konkurencji plasują się na najwyższej pozycji i zastosujmy u siebie tę samą.

Oficjalna strona www

Nie możemy zapominać, że wpływ na pozycjonowanie wizytówki w GMF ma też nasza oficjalna strona www. Główne frazy kluczowe, na jakie ją pozycjonujemy są indeksowane i niejako “przesyłane” do wizytówki, by podpowiadać potencjalnym klientom, jakich konkretnie produktów lub usług mogą się u nas spodziewać. By twoja wizytówka w GMF poprawnie się pozycjonowała strona internetowa powinna m.in.:

  • posiadać certyfikat SSL,
  • odznaczać się prawidłową strukturą,
  • być odpowiednio odczytywana przez roboty Google,
  • posiadać linki wewnętrzne i dobrze zoptymalizowaną, wartościową treść
  • być dostosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych (dobrze, żeby odpowiednio szybko się ładowała).

Nazwa przedsiębiorstwa, a wizytówka w Google Moja Firma

Z punktu widzenia pozycjonowania, nazwa jaką nadajesz swojemu przedsiębiorstwu w GMF to jeden z najważniejszych czynników. Powinna zawierać unikalną nazwę własną, główną frazę kluczową/kategorię działalności firmy i … miejscowość w której prowadzisz działalność. Tak – umieszczanie w nazwie miejscowości uważa się za działanie nie do końca pożądane. Jednak biorąc pod uwagę fakty, z reguły lepiej w Google Moja Firma pozycjonują się przedsiębiorstwa, których główna nazwa zawiera miejscowość, w jakiej firma ma siedzibę. 

Dla przykładu – jeśli salon fryzjerski “Najlepszy Fryz” prowadzi swoją działalność w Poznaniu, z punktu widzenia pozycjonowania najlepsza nazwa powinna wyglądać następująco: “Najlepszy Fryz, salon fryzjerski Poznań”. Pozycjonowanie to złożona sprawa i składa się na nią wiele czynników, ale czy chcąc skorzystać z usług fryzjerskich w Poznaniu, wpiszemy w wyszukiwarce frazę “salon fryzjerski”, czy raczej “salon fryzjerski Poznań”? 

Odpowiedź jest oczywista. Stąd można przypuszczać, że biorąc pod uwagę jedynie czynnik nazwy – poznańscy fryzjerzy, którzy w głównej nazwie umieściliby także miejscowość, znaleźliby się w wynikach wyżej od konkurencji.

Opinie od klientów

Opinie od klientów w wizytówce Google to gorący temat, wokół którego narasta wiele mitów. Jest jednak kilka czynników, które zawsze działają na korzyść przedsiębiorców, a są nimi:

  1. Gromadzenie tylko autentycznych opinii klientów. Jeżeli będziemy generować opinie z fikcyjnych kont lub kupować je, jest duża szansa, że algorytmy odkryją nasze działania i usuną oceny zdobyte w nieuczciwy sposób.
  2. Stawianie na jakość, nie na ilość. Zdecydowanie lepiej będzie oddziaływać 1 pozytywna opinia, która w kilku zdaniach opisuje przebieg usługi, niż nawet kilka ocen, zawierających jedynie gwiazdki. Najbardziej pożądana sytuacja to ta, w której klient podaje jak najwięcej danych, po których można ocenić, czy rzeczywiście skorzystał z oferty. Warto, by ocenił przy tym poziom profesjonalizmu. Zalecamy również, by w opinii padła fraza kluczowa, opisująca produkty/usługi, które oferuje dane przedsiębiorstwo. Czyli np. opinia dla “Salonu kosmetycznego X” mogłaby wyglądać w następujący sposób:” Salon X to jak dotąd najlepszy salon kosmetyczny, w jakim byłam. Pani Kasia wykonuje usługi kosmetyczne na najwyższym poziomie. Doradziła najpierw, jaki zabieg zaleca i jak mogę się do niego przygotować. Podała wszystkie etapy zabiegu i opowiedziała o jego przebiegu. Wykonała dla mnie usługę Z, która przyniosła doskonałe efekty w postaci poprawy wyglądu i zdrowia skóry. Szczerze polecam wszystkim usługi salonu X – pełen profesjonalizm.” 

Klient może również dołączyć powiązane z opinią zdjęcia/wideo – to zwiększy pozytywne oddziaływanie oceny.

  1. Szybka reakcja zarówno na pozytywne, jak i negatywne oceny. Zalecamy dziękować za miłe opinie, ale także szybko reagować na te negatywne. Osobie, która wystawia negatywną opinię także powinniśmy podziękować i zapytać ją, co konkretnie spowodowało niezadowolenie. Warto zaproponować rozwiązanie problemu, np. wykonanie gratis innej usługi lub choćby częściowy zwrot kosztów. Nie warto tracić panowania nad sobą – pamiętajmy że to, w jaki sposób odpisujemy świadczy o naszym profesjonalizmie. Nawet jeśli ocena jest szczególnie niesprawiedliwa czy wręcz kłamliwa, wchodzenie w potyczki słowne z klientem i “odbijanie piłeczki” pogarsza tylko sprawę. Na podstawie naszej odpowiedzi mogą oceniać nas przyszli potencjalni klienci. 

Jeżeli komentarz jest wyjątkowo wulgarny i obraźliwy lub jeśli mamy uzasadnione podejrzenia, że pochodzi od konkurencji – możemy to zgłosić. Istnieje szansa, że Google rozpatrzy naszą prośbę i usunie opinię. Niestety w praktyce bardzo rzadko możemy liczyć na interwencję ze strony Google. Chyba że opinia jest wyjątkowo wulgarna i narusza w rażący sposób ogólnie przyjęte normy.

Lokalizacja działalności w wizytówce Google

Lokalizacja jaką nadamy naszej działalności w Google Moja Firma ma duży wpływ na to, czy klienci łatwo znajdą nas w Internecie oraz w fizycznej siedzibie. Zdarza się, że przedsiębiorstwo ma swoją siedzibę w małej miejscowości, ale właściciel chciałby pozyskiwać klientów z dużych miast. Nie zawsze jednak ma możliwość wynajęcia odpowiedniego lokalu w danej miejscowości. Co wtedy zrobić? 

Jeśli firma nie oferuje produktów/usług, po które klient musi przyjść do siedziby, warto rozważyć możliwość wykupienia w większym mieście tzw. wirtualnego biura. Wówczas Google pocztą tradycyjną wyśle nam kod weryfikacyjny. Po dokonaniu wszystkich formalności możemy w panelu GMF podać adres wirtualnego biura, jako nasz oficjalny. Umieszczając w wizytówce Google nazwę miejscowości, w której spodziewamy się większej liczby potencjalnych klientów, możemy w pełni uczciwie zwiększyć swoje szanse na sukces. Sprawdzi się to doskonale jeżeli prowadzimy np. e-commerce, bez opcji sprzedaży stacjonarnej, lub oferujemy usługi, które wykonujemy wyłącznie online lub u klienta. To świetne rozwiązanie by zwiększyć prestiż przedsiębiorstwa i co ważne – zminimalizować koszty.

Pracując na co dzień dla przedsiębiorców widzimy, jak palącą i priorytetową sprawą są dla nich internetowe oceny klientów. Szczególnie ważne jest to dla właścicieli firm, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki na rynku. Jednak jak często w życiu, tak i w tym przypadku sprawdzi się zasada “nic na siłę”. Na pozycjonowanie w Google Moja Firma ma wpływ wiele czynników. Ilość pozytywnych opinii wcale nie przesądza jeszcze o naszej ostatecznej pozycji. Często na samym szczycie znajduje się przedsiębiorstwo z zaledwie kilkoma pozytywnymi opiniami, mimo, że konkuruje z firmami, które mają ich np. 50.

Podsumowanie

Na pozycjonowanie wizytówki Google ma wpływ wiele czynników. Ostateczny efekt zależy zatem od tego, jak dużo czasu i wysiłku poświęcimy, by zgłębić temat i być ciągle na bieżąco. Jest bowiem wiele stałych wytycznych, które niezmiennie należy spełniać. Jednak środowisko Google to również pole ciągłych zmian i aktualizacji. Dlatego określenie STAY TUNED wydaje się tu jak najbardziej na miejscu. 🙂

Masz dodatkowe pytania do tekstu?

Skontaktuj się z nami w ramach darmowej konsultacji! Nasi eksperci udzielą Ci fachowych porad z zakresu marketingu internetowego

Nie spamujemy! Sprawdź naszą politykę prywatności